Naast of in plaats van het volgen van een dieet, is sporten een uitstekende manier om af te vallen. Voor de een is de gedachte aan sporten al vervelend, voor de ander een heerlijke manier om recreatief en sociaal bezig te zijn. Maar wie wil afvallen zal baat hebben bij extra lichaamsbeweging, en daarnaast is sporten gezond voor lichaam en geest. In dit artikel wordt uitgelegd wat het belang van sporten is en hoe je het beste kunt beginnen met sporten wanneer je wenst af te vallen. Tevens worden wat sportactiviteiten nader besproken waardoor je sneller zult afvallen. Ook worden er enkele tips en tricks er zijn om het sporten leuk voor jezelf te houden. Want het belangrijkste is natuurlijk dat het sporten een blijvend onderdeel wordt van je nieuwe levensstijl.

Waarom zou ik gaan sporten om af te vallen?

Wanneer we weinig bewegen, zullen onze spieren ook weinig energie verbruiken. Hierdoor ontstaat een overschot aan energie, dat het lichaam niet kwijt kan. Gevolg is dat het lichaam dit energieoverschot opslaat als vet. Dat betekent dus overgewicht. Nu vraag je jezelf wellicht af of het volgen van een dieet niet net zo’n goede methode is om te zorgen dat er geen overschot aan calorieën ontstaat. Het antwoord is ja en nee.

Het volgen van een dieet is meestal van tijdelijk aard. En daar schuilt meteen de valkuil: het jojo-effect. De meeste mensen vallen na het volgen van een dieet weer terug in hun oude eetgewoonten. Helemaal in geval van de zogenaamde crashdiëten, die geënt zijn op het snelle succes. Gevolg hiervan is het zogenaamde jojo-effect: je komt zelfs meer aan dan het aantal kilo’s dat je via het dieet was kwijtgeraakt! Beter is het dus om structureel meer te gaan bewegen, het sporten onderdeel te maken van je levensstijl en er zo voor te zorgen dat je extra energie verbrandt.

Hoe te beginnen met sporten?

afvallen en perfect model

Wanneer je gaat voor het sporten is het belangrijk dat je eerst goed nadenkt over de sport die je wilt gaan doen. Je wilt natuurlijk niet dat je motivatie een knak krijgt omdat je je sportieve voornemen niet kun volhouden. Vraag jezelf daarnaast af of je gebaat bent bij vaste tijden om te sporten, of liever te kiezen voor momenten wanneer het jou het beste uitkomt.

Sommigen hebben er baat bij om de sociale druk van de sportschool te ervaren, of door met vrienden of kennis samen te gaan sporten. Anderen hebben bijvoorbeeld een onregelmatig bestaan en kiezen liever voor wat meer vrijblijvendheid in plaats van afspreken met anderen op gezette tijden.

Om gemotiveerd te blijven, is het handig om jezelf regelmatig voor ogen te houden waarom je hebt gekozen om te sporten. Er zullen onherroepelijk momenten komen wanneer je liever lui dan moe bent, en het liefst een keertje het sporten overslaat. Porbeer je dan voor te houden dat je na afloop waarschijnlijk blij bent toch gegaan te zijn. Door sporten maken je hersenen endorfine aan, een stofje waardoor je je gelukkiger voelt.

Welke sporten zijn het meest geschikt om gewicht kwijt te raken?

In principe is elke sport waarbij je je lichamelijk moet inspannen gunstig om vet te verbranden. Daarbij dient gezegd dat er natuurlijk een verschil in inspanning is tussen wandelen of boksen. Echter, de beste manier om af te vallen door te sporten is om zowel cardiotraining als krachttraining te doen. Cardio zijn sporten zoals hardlopen of fietsen, waarbij het doel is om de hartslag niet tot het maximale niveau te brengen maar voor langere tijd binnen een bepaalde zone te houden. Hierdoor kweek je uithoudingsvermogen en verbrand je eveneens behoorlijk wat calorieën. Krachttraining is van belangrijk om de spieren te onderhouden en eventueel te versterken. Spieren zijn de motor voor het verbranden van energie. Voor optimaal resultaat zou een sportschool dus uitkomst kunnen bieden, aangezien je daar in alle apparatuur wordt voorzien. Daarbij kun je de nodige begeleiding krijgen van een sportinstructeur.

Tips & tricks

– Doe altijd een gedegen warming up voordat je begint met sporten, dit voorkomt blessures!
– Bespaar niet te erg op benodigd materiaal. Natuurlijk hoef je niet de duurste sportschoenen te kopen die er zijn, maar zorg ervoor dat je ook hier bedenkt dat kwaliteit blessures voorkomt. Laat je zonodig voorlichten.
– Zorg ervoor dat je genoeg drinkt, tijdens en na het sporten. Een tekort aan vocht kan leiden tot onder andere spierkrampen. Eet daarnaast niet te veel vlak voordat je gaat sporten.
– Begin rustig. Handig kan het zijn om een schema op te stellen, waarbij je in het begin niet al te veel hooi op je vork neemt. Ook dit voorkomt blessures en zorgt er daarnaast voor dat je gemotiveerd blijft.